Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
 
 

با سلام و عرض ادب به دوستان و خوانندگان محترمی که گذرشان به  خُرّمکوه می افته.در این قسمت تعدادی از گیاهان دارویی روستای خرمکوه را معرفی نموده ام.

گیاهان دارویی روستای خرمکوه عمارلو رودبار گیلان

 بابونه

بابونه گیاهی است دائمی و كوچك بارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر  دارای بوئی معطر كه در چمنزارها و اراضی شنی می روید . ساقه آن برنگ سبز مایل به سفید ، برگهای آن كوچك متناوب و  دارای بریدگیهای باریك و نامنظم و پوشیده از كرك است . گلهای آن مجتمع در یك طبق كه بطور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود . در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند . خواص داروئی: بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و از تقویت كننده های تلخ بحساب می آید . جالینوس حكیم آنرابرای درمان تب و لرزهای نوبه ای، ودرمان زخم و  ورم معده بكار می برد .

گَوَن

گوَن کَتیرا یا گون پنبه‌ای یا گون سفید (نام علمی: Astraglus gossypinus) یکی از گیاهان است.گیاهی است بوته‌ای، کوتاه و بالشتکی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر.گون کتیرا در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در خرمکوه عمارلو می‌روید.تراوه‌های این گیاه کتیرا نام دارد.

گل ختمی :

گل ختمی(althaea officinalis) گیاهی است از تیره پنیرک یکساله و خودرو، گل و میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد .خواص دارویی: طبیعت آن معتدل است، ملین و مسهل قوی، خلط آور، ضد سرفه ، پیچش شکم، قولنج و دانه این گیاه در درمان زخم‌ معده نیز سودمند است .گل ختمی از تیره پنیرک میباشد. به ارتفاع دو متر گل های صورتی، قرمز وسفید دارد که برای روکش داروها استفاده می‌شود. جنس بزرگی از گیاهان گلدار دارای 200- 220گونه از نهاندانگان می باشد. . گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر نافعی دارد.

 گل گاو زبان:

 گل گاو زبان به عنوان یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی ترین منبع شناخته شده برای (Gamma Linoenic Acid(GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد

زرشک درختچه ایست تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است. برگهای آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است.انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است،غنچه‌های زرد رنگ که در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، افریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی می‌باشند. کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا می‌باشد.





طبقه بندی: جاذبه هاو توانمندی ها ، 
دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: گیاهان دارویی، خرمکوه، بخش عمارلو،  
نوشته شده در تاریخ 1387/11/30 توسط


یاداشت های امروزم را به افعالی(مصدر)که  در گویش محلی روستای خرمکوه به کار می رود اختصاص داده ام.امیدوارم  حق مطلب ادا شده و ‏نظرات خودتان را ارائه بفرمایید.

اومیَن:آمدن  اَردَن:آوردن * کَتَن:افتادن*بِبیشتَن:سرخ و برشته 
 اِیشتاوستن:شنیدن*   بیچَستَن:سردشدن*  اِیجَن:ریزکردن  ویگیتَن:برداشتن
گِیندَن:انداختن * ‏ویگیتَن:برداشتن*  نَهَن:گذاشتن*   نَرِسِیَن:نرسیدن   
فیویَن:ریختن*   چییَن:چیدن *دوخاندَن:صدا زدن*     دِیگَندَن:آویختن
بییَن:بریدن*  دِوَستَن:بستن*  نَهن:گذاشتن*  خوتتَن:خوابیدن
  وَزِیَن:پوشیدن  ویریشتَن:بلند شدن
 شدن  ‏دباختن:باختن  دِوَستن:بستن  فَویشتَن:بستن
  دوخورُستَن:خراب شدن  وازگودن:پریدن
 سووِستَن:ساییدن  کلِستن:ریختن  دوگودن:پوشیدن
 رشتن:ریسیدن   دِنَن:داخل چیزی کردن  دوگودن:ریختن
 در داخل چیزی
 رَسین:رسیدن   ‏رمستن:رمیدن  سوجستن:سوزیدن 
فِوَردن:بلعیدن  واگودن:باز کردن  فووستن:ریختن
 فِخَستن:فروکردن  فِتَرکستن:حمله کردن  فوخوتن:هل دادن
  فیزیَن:تپاندن،فروکردن  فودوشتَن:مکیدن
فوکوشتن:خاموش کردن
 کرِستن:کاشتن  گودَن:کردن   کِیشین:کشیدن
  کتَن:افتادن  گرِستن:گشتن  زییَن:زدن
 گوتن:گفتن   دَبیَن:بودن یَرِستن:جراءت کردن
 نالستن:نالیدن  ‏نَهَن:نهادن  ییَن:باز کردن
یتتن:پیدا   بییَن:بریدن  لووِستن:لابه گفتن(صدای سگ)  
واوییَن:باز شدن  وَستن:میل داشتن
 وَرِستن:باریدن  هییَن:خریدن  فروتن:فروختن       شییَن:رفتن





طبقه بندی: گویش محلی و...، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/29 توسط

یادداشت امروزم درباره زنان روستاست. قبول داریم که اکثر  روستاها نسبت به شهر از امکانات ‏رفاهی کمتری برخوردار هستند و اینو هم می پذیریم که زن ها معمولا از نظر احقاق حقشان بعد از ‏مردان قرار داشته اند.بنابراین اگر از گذشته مشکلاتی در روستاها وجود داشته این زنان روستایی ‏بوده و هستند که بیشتر از مردان زیر فشار این مشکلات قرار گرفته اند.‏
‏- از نظر اسلام در مورد زن حد میانه‏اى را بدون افراط و تفریط مطرح مى‏كند، اجازه ظلم به زن‎ ‎را نمى‏دهد و طبیعت زن و مرد را نیز ‏نادیده نمى‏گیرد.آیت الله خامنه ای

 -از نظر اسلام مجبور كردن دختر به ازدواج با پسر عموى خویش و اظهار نظر مرد در مورد‎ ‎ازدواج دختر عمو، یك امر ‏غیر اسلامى و خلاف شرع بین است‎.‎
- شکی و مسایل بهداشتی، که دختران و زنان در مواقع بیماری ، زایمان ، فشارهای روحی ‏و روانی ،عدم دسترسی به پزشک ، نهایتا چه بسا زنانی که در روستاها به خاطر این موضوع جان ‏خود را از دست داده اند.‏
‏- کار در روستا شامل کار کشاورزی مثل درو کردن گندم و بریدن علف،آبیاری کردن باغ و زمین ‏کشاورزی،دوشید دامها ،تمیز کردن جای دام ها و در درون خانه پختن غذا،شستن لباس بچه داری ‏و شوهرداری،پختن نان در تنور قبل از دایر شدت نانوایی ها همه این کارها توسط یک زن روستایی ‏انجام می گرفته و در پاره ای از موارد هنوز هم انجام می شود.‏
‏-  تحصیل تا سال ها برای دختران امری غیر ضروری بوده و بعد از انقلاب تا مقطع راهنمایی دختران ‏روستایی می توانستند در روستا تحصیل کنند اما برای ادامه تحصیل و رفتن به بیرون از روستا با ‏مشکل مواجه بودند،بنابراین این قشر از جامعه روستایی به دلیل سطح تحصیلات پایین همواره با ‏مشکلاتی مواجه بوده و خواهند بود.‏
‏- ازدواج دختران روستایی معمولا زودتر از دختران جامعه شهری است که این مسئله در صورت ‏نداشتن آگاهی های لازم همواره مشکلاتی را برای زنان روستایی به وجود آورده،که به علت عدم  ‏آگاهی ،از عهده خانه داری ،بچه داری و آداب و معاشرت به درستی بر نمی آیند،و بعضا خودبر ‏مشکلات می افزایند.‏
‏- و در پایان زنانی که با همه کمبودها روزگار سزاوار کتک خوردن نیستند (که خوشبختانه امروز کمتر ‏صورت می گیرد)و سزاوار این نیستند که بعداز این همه کار،بچه داری و گذاشتن سلامتی خود بر ‏سر این زندگی حقوقشان نادیده گرفته شود و حمایت کنندهای نداشته باشند.   ‏





طبقه بندی: عمومی، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/28 توسط

ترانه هایی محلی که در روستاها گیلان رواج دارد:

روخانای آب بامو پردا بََردا                  منو و می یارکا هردو بَبَردا

پُره سازان بِیَن پَردای بسازین         منو و می یارکا همدل بسازین

هوارا مه بِگیته وایِ برمن                ترسَم لاییز بیایه بر سرمن

ترسم لاییز بیایه لایی به لای          میانِ لای بمانوم وای بر من  

 اگه یار منی راهانَه بیه                    اگه راهان نُبه باغانه بیه

اگر دانی که دشمن در کمینه           سفید ماهی بُب روخانه بیه

سرکوهی بُشوم بلبل بگیرم          می بال تیر بخورد ترسم بمیرم

بُشم پیش حکیم مرهم بگیرم       اگر مرهم نُبو تی وَر بمیرم 





طبقه بندی: فرهنگ،آداب و رسوم ،  گویش محلی و...، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/27 توسط

داستان یا قصه یکی از نشانه های فرهنگی هر منطقه می باشد.یکی از قصه هایی در زبان گیلکی و محلی گفته می شود را در این قسمت قرار داده ام .امید که مورد قبول واقع شود.

در یک روستا ،زن و شوهری بودند که بچٌه هایشان ازدواج کرده بودند و سر زندگی خودشان رفته بودند.این زن و شوهر از نظر مادی فقیر بودند و زندگیشان از راه نگهداری یک گاو و فروختن شیر و ماست آن می گذشت.حالا که پیر شده بودند ،گاو را به یک نفر(نصفه که از این به بعدبه او آقای نصفه می گوییم) داده بودند تا برای آن ها نگه دارد، چون خودشان دیگر نمی توانستند از آن نگهداری کنند.این پیر زن و پیرمرد غازی داشتند _تصمیم گرفتند_آن غاز را سر بریده و بخورند.پیرزن غاز را گرفت و به شوهرش داد و او غاز را سر برید و گذاشت بپزد.نزدیک غروب، که می خواستند غاز را آورده و بخورند ،دیدند از دور آقای نصفه!!به خانه شان می آید.آنها خیلی ناراحت شدند که چرا سر کله این آقای نصفه!! پیدا شده است.زن سریع غاز پخته را برد طبقه دوم خانه(که به آن تلار می گویند) پنهان کرد.از دور آقای نصفه!! دید که پیرزن یک چیزی را می برد بالا ،به روی خودش نیاورد.آمد داخل و با هم سلام علیک و چاق سلامتی کردن .- شام- زن چیزی آورد ،خوردند.با هم از قدیم و جدید صحبت کردند.موقع خواب شد آقای نصفه!!رفت بالا بخوابد. یادش آمد که سر شب زن چیزی را داشت قایم می کرد.چهار دست و پا دنبال گشت مبادا صدا به پایین برود.توی تاریکی دیگ رو دید که بالای تلار آویزان است.یواشکی دیگ را پایین آورد،رفت توی اتاق و همه غاز پخته درون دیگ را خورد ،لب و لوچه اش را پاک کرد ،رفت توی اتاق خوابید.صبح که شد رفت پایین تا صبحانه بخورد.سر صحبت که بازشد پیرمرد پرسید :آقای نصفه!!شما چند سال داری؟

جهت مطالعه ادامه داستان  "ادامه مطلب" کلیک نمایید

 



ادامه مطلب

طبقه بندی: گویش محلی و...، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/26 توسط

شهید غلامحسین احمدپور

شهادت در کلام امام(ره)

از شهادت باكی نیست … شهادت ارثی است كه از اولیاء ما به ما می رسد.

شهادت فخر اولیا بوده است و فخر ما.


شهادت عزت ابدی است، حیات ابدی است. آنها از شهادت بترسند و از مردن بترسند كه مردن را تمام می دانند و انسان را فانی.

شهادت هدیه ای است از جانب خدای تبارك و تعالی برای آن كسانی كه لایق هستند و دنبال هر شهادتی باید تصمیم ها قوی تر بشود.

ملتی كه شهادت برای او سعادت است پیروز است.

آن كه شهادت را در آغوش، همچون عزیزی می پذیرد، آن كوردلان نمی توانند با او مقابله كنند.

خط سرخ شهادت خط آل محمد و علی است و این افتخار از خاندان نبوت و ولایت به ذریه طیبه آن بزرگواران و به پیروان خط آنان به ارث رسیده است.

همین شهادت ها پیروزی را بیمه می كند، همین شهادت ها است كه دشمن شما را رسوا می كند در دنیا.

شهادت در راه خدا چیزی نیست كه بتوان آن را با سنجش های بشری و انگیزه های مادی ارزیابی كرد.

خداوندا این دفتر و كتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مكن.

عزیزان من! از فدایی دادن و نثار جان و مال در راه خدا و اسلام و ملت مسلمان نهراسید كه این شیوه پیغمبر عظیم الشان و اوصیاء و اولیاء آنان بوده و خون ما رنگین تر از خون شهدای كربلا نیست.

این حس جلو آمدن برای اسلام و شهادت بود كه ما را به پیروزی رساند.





طبقه بندی: شهدای خرمکوه، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/26 توسط

 چند غذای محلی که در خرمکوه استفاده می شود ، هر چند جزء غذاهای اصلی نیست و امروزه زیاد کاربرد ندارد:

1-       کَلَنِه: به نوعی ساندویچ محلی می باشد که محتوای آن سبزی های معطر ،پنیر محلی و کره و ادویه می باشد .این مخلوط را آماده کرده در خمیر گذاشته و خمیر پر شده و سر و ته بسته را بعد پختن نان در تنور محلی و سنتی ،به تنور چسبانده تا پخته شود سپس آماده خوردن می شود.این غذا به صورت گرم خوشمزه تر است.

2-       کَلدِنه آش: نوعی آش که مخلوطی از آرد،برنج ،نعناع،مرزه و ادویه می باشد. این مخلوط به همراه هم زدن پخته شده و معمولا عصرانه خورده می شود.

3-       قورت اُوه: دوغ،آب،پیاز سرخ کرده و روغن که پخته شده و مصرف می شود.

4-       تَربکونه:مخلوطی از پیاز سرخ کرده ،تخم مرغ ،ادویه و آب که پخته شده و نان درآن تیلیت شده و مصرف می شود.

5-       هلوی آبه:مخلوطی از آب ، آلوچه،گشنیز و سبزی معطر که چخته شده و با نان مصرف می شود.

6-       دوآش:مخلوطی از لوبیا،سیر،نعناع ،برنج و آب که پخته شده و مصرف می شود.

در ادامه با نان محلی آشنا شوید...



ادامه مطلب

طبقه بندی: جاذبه هاو توانمندی ها ، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/25 توسط

بازی تمرین زندگی است،تمرین شکست برای پیروزی است.قوی کردن جسم به همراه پرورش اندیشه و روح .در هر جایی از دنیا بازی هایی وجود دارد که انسان ها در آنجا با آن ایام می گذرانند .در روستای خرمکوه از گذشته تا امروز بازی هایی وجود داشته که شاید بعضی از بازی ها،فقط مخصوص این محل نباشد و در جاهای دیگر هم انجام می شود.در زیر چند تا از این بازی ها  آمده است:

1-       لپٌه بازی :این بازی چیزی شبیه به بیس بال می باشد .وسیله این بازی یک توپ از جنس کاموا یا نخ پشمی ،که با مهارت توسط خود بازیکنان به دور هم تنیده شده و به اندازه یک سیب متوسط می باشد .وسیله دوم بازی یک چوب تقریبا یک متری با قطر و ضخامت تقریبی 5 سانتی متری.بازیکنان معمولا پسران 14 تا بیست ساله.دوتیم 5نفره که توپ را به هوا بلند کرده و با چوب ضربه وارد شده و تیم رقیب باید توپ را گرفته و به بازیکنان مقابل زده و بازیکنان مقابل باید در رفته و خود را از معرض توپ دور کنند، وبه سکو های مشخص شده برسانند.

2-       قِیش بازی:وسیله این بازی قِیش یا کمربند  که بازیکنان آن را به همراه دارند.دو تیم 6 یا 7 نفره ،یک دایره بزرگ در زمین کشیده شده ،یک تیم در وسط و تیم دیگر دور دایره  قرار می گیرند.در حالی که کمربندها از مرکز دایره به طرف کمان دایره قرار دارد.تیمی که بیرون قرار دارد باید کمربندها برداشته و تیم درون دایره باید مانع برداشتن کمربندها شود.اگر کمربنده برداشته شود با آن ها به پاهای نفرات مقابل زده و آن ها باید با پا مانع شوند درصورتی که یکی از نفرات مقابل به درون کشیده شود آن یک نفر کم می شود و همین طور این بازی ادامه می یابد .

در صورتی که می خواهید ادامه بازی های محلی را ببینید ادامه را بخوانید

 



ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگ،آداب و رسوم ،  جاذبه هاو توانمندی ها ، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/24 توسط

 از طرح هادی روستاها در روستای ما چه خبر؟در این زمینه و اقداماتی که به پیشرفت روستا ها کمک می کند بیشتر مطلب خواهم گذاشت:

مقدمه 
بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه عمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ایی ، و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه 12/10/78 هیأت دولت، طرح هادی روستایی عبارت از :
طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی ، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

 تعریف 
مرحله اول: تهیه نقشه پایه و وضع موجوذ روستا
مرحله دوم : مطالعات پایه و تشخیص وضعیت
مرحله سوم : تحلیل و استنتاج از بررسیها و تدوین چشم اندازها
مرحله چهارم: تعیین پروژه های پیشنهادی و تهیه طرح هادی

 مراحل تهیه طرح هادی  
الف: در نخستین فصل آئین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرحهای هادی روستایی اهداف مورد نظر به شرح زیر عنوان شده است :
1- ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی .
2- تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی .
3- ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی .
4- ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان .
5- ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان .
6- هدایت وضعیت فیزیکی ( کالبدی ) روستا.



ادامه مطلب

طبقه بندی: مشکلات و محرومیت ها..، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/23 توسط

در روستای خرمکوه،به همت مردم و مساعدت دولت اماکنی جهت استفاده اهالی ساخته شده که عبارتند از:

  ا- مسجد حضرت ابوالفضل که در مکان مسجد قدیمی ساخته شده است. مسجد در دو طبقه مردانه و زنانه در مرکز محل ساخته شده و مسجدی با بنای محکم و بزرگ می باشد.

2-     مدرسه ابتدایی شهید مومنی که بنای اولین مدرسه در محل به سال 1345 بر می گردد ولی بعد از انقلاب مدسه در محل دیگری در غرب محل ساخته شد،که هم اکنون ساختمان مدرسه راهنمایی شهدای خرمکوه  استفاده می شود و این ساختمان بلا استفاده مانده است. 

3-     مدرسه راهنمایی شهدای خرمکوه که بعد از زلزله 69 ساخته شده و هم اکنون فقط دانش آموزان ابتدایی در آن تحصیل می کنند.مکان این مدرسه در شرق محل واقع می باشد.

4-     پایگاه مقاومت بسیج شهدای خرمکوه که بعد از انقلاب تاسیس شده و قبلا در مدرسه قدیمی و گلی مستقر بود بعدا در مغازه مسئول پایگاه که جهت کار پایگاه در اختیار بسیج بود و بعدا ساختمانی برای پایگاه در نظر گرفته شد.

5-     مرکز بهداشت روستای خرمکوه که در غرب روستا واقع شده و زن و شوهر بهورزی از اوایل انقلاب در آن جا شاغل می باشند.

6-شورای اسلامی و دهیاری روستا که محل تشکیل جلسات می باشد.



طبقه بندی: جغرافیای طبیعی،سیاسی ..، 
دیدگاه ها : نظرات
نوشته شده در تاریخ 1387/11/22 توسط
(تعداد کل صفحات:3)      1   2   3  
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات